استقبال یک سازمان حقوقی از حکم دادگاه اروپا به نفع حماس  
کد خبر: 3840983
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷

استقبال یک سازمان حقوقی از حکم دادگاه اروپا به نفع حماس  

گروه بین‌الملل ــ تجمع مؤسسات حقوقی «حریت» در فلسطین، از حکم اخیر دادگاه بدوی اروپا درباره حماس و خارج شدن این جنبش از فهرست گروه‌های تروریستی استقبال کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری فلسطینی «صفا»، تجمع مؤسسات حقوقی حریت در بیانیه‌ای مطبوعاتی از حکم دادگاه بدوی اروپا تمجید و اعلام کرد: این حکم حامی حقوق ملت‌ها برای رسیدن به آزادی و استقلال و تعیین سرنوشت‌شان است. به ویژه ملت فلسطین که از سال 1948 در حال مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی هستند.
 
در این بیانیه از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده تا در برابر این حق تسلیم شده و حکم دادگاه اروپا را بپذیرند و از حقوق ملت فلسطین حمایت کنند، چرا که این حکم، یک حکم قضایی و لازم‌الاجرا است.
 
تجمع حقوقی حریت از وزارت خارجه فلسطین نیز خواست تا تلاش‌های دیپلماتیک و قانونی خود را برای نشان دادن چهره مقاومت فلسطین و ارتباط آن با مبارزه ملی و قانونی ملت‌ها افزایش دهد.
 
بنا به اعلام شبکه «الجزیره»، «خالد الشولی» وکیل حماس اعلام کرد: دادگاه بدوی اروپا که در لوگزامبورگ قرار دارد، در جلسه علنی روز 13 شهریورماه حکم درج نام حماس و گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) در فهرست تروریست‌ها را صادر کرده بود؛ اما تمام احکام صادره علیه این جنبش و شاخه نظامی آن را لغو کرد.
 
به دنبال این اقدام، جنبش حماس از تصمیم دادگاه بدوی اروپا استقبال کرد و آن را گامی در جهت صحیح برشمرد.
 
جنبش حماس طی چند مرحله از سوی دادگاه اروپا در فهرست تروریست‌ها قرار گرفت:

-  در سپتامبر 2001 میلادی دادگاه عالی اروپا و به دنبال حادثه 11 سپتامبر، نام حماس را در لایحه اتحادیه اروپا در مورد تروریست‌ها قرار داد.

-  در دسامبر 2014 میلادی دادگستری اروپا به دلیل بروز اشتباه در تصمیمات قضائی، نام این جنبش را از فهرست تروریست‌ها خارج کرد.

-  در ژانویه 2015 میلادی اتحادیه اروپا بار دیگر درباره حکم قبلی دادگاه در مورد لغو نام حماس در لیست گروه‌های تروریستی تجدیدنظر کرد.

-   اما در سال 2016 میلادی، «الینور شاربستون»، دادستان کل دادگستری اروپا، مجدداً نام جنبش حماس را از فهرست تروریست‌ها خارج کرد.

-   در ژوئیه 2017 میلادی نیز دادگستری اروپا حکم قبلی در مورد حماس را ابقا کرد و قرار شد این مسئله در دادگاه بدوی اروپا بازنگری شود.

-   سرانجام در سپتامبر 2019 میلادی طبق رأی دادگاه بدوی اروپا، نام حماس و شاخه نظامی آن از فهرست تروریست‌ها بیرون آورده شد.
 
انتهای پیام
captcha